27. juni 2012

Haveliv


I går var endnu en dejlig eftermiddag. Godt nok blæste det en del, men hvis bare man havde en god trøje på var det nydeligt havevejr.
Altid spændende at komme ud og se hvad der er sket når der er gået nogen dage siden sidst.

Hindbærrene skyder i vejret og sætter en del blomster.
Tanken er at hjørnet her efterhånden skal blive et stort hindbærkrat, så pæonerne står her på lånt tid.

Brændestablerne vokser stadig. Er nu begyndt på 4 række.... nok til 3 vintre nu i hvert fald!





Ærterne vokser også godt nu. De forspirede er ved at ha nået stativets top.
Næste hold som er sået på friland er 5-10 cm.




De første blomster er kommet i ærteplanterne.



Og det første røde jordbær er også snart klar. Mangler bare lige lidt på undersiden som stadig er lidt grøn.





Vi kæmper lidt med dræbersneglene som især er i kartoffelbeddet.
Heldigvis virker toppene så stærke at de sagtens klarer at sneglene spiser de nederste blade.
Jeg prøver at fjerne sneglene så ofte som muligt.
Igår kunne jeg ikke dy mig for at grave lidt i jorden, og sørme om der ikke er de fineste små kartofler.
Ikke flere købekartofler her!




 Det er ikke bare snegle vi døjer med, muldvarpen er også lidt af et skadedyr og græsplanen gynger!
Vi har forsøgt at spule med vand ned i gangene, har forsøgt at plante nogle løg som skulle lugte grimt for dem, har forsøgt at stå klar og "vippe" dem op med en spade når de gravede og senest har vi forsøgt karbid.
Intet har hjulpet!
Nu har vi bestilt fælder på nettet og venter spændt på de kommer med posten.... håber de kan sætte en stopper for terroren.


Dræbersneglene er ikke kun i kartoflerne, de har også virkelig haft en fest i mit valmuebed.
En overgang var jeg bange for at ikke en eneste plante skulle overleve.
Nu håber jeg bare på at der når at komme så mange planter at jeg kan høste frø og så endnu flere næste år.
Det er rosa og lilla flossede valmuer.





En god ting ved blæsten er at tøjet tørrer godt.
Jeg nyder at kunne sætte vasketøjet ud.
Må endnu bruge det gamle stativ, da espen ikke har fået sat en tørresnor op til mig endnu....


hint hint!







Elias nyder også haven og I kan sikkert spotte ham i leg på nogen af billederne over.
Lykken er en gyngetur med far.

Og i går brød han ud i gråd med tårer og det hele da vi sagde at nu skulle vi ind.
Vores lille ude-dreng.


Vi har fået en lille forsmag for hvordan det bliver når jeg går på barsel.
I fredags blev jeg sygemeldt på halv tid.
Plukkeveerne er for kraftige og blodprocenten helt i bund.
Min læge måtte sige stop da jeg var til 25 ugers kontrol.
Det kan være svært at acceptere at være patient, når man selv er læge.
Men nogen gange skal der være nogen til at sige stop.

Nu når jeg at slappe af nogen timer hver dag uden Elias, og jeg kan allerede mærke en bedring.

Så fremover bliver der nok en del tid på sofaen med strikketøjet....
strikkeindlæg coming up!

9 kommentarer:

  1. Ejj, for nogle fine billeder-I har altså den skønneste have. Vi kæmper også med de dumme dræbersnegle, her får de lidt sneglegift som hjælper lidt, og heldigvis ikke er det mindste skadeligt, og så har vi bøtter med øl rundt om i haven, de kravler op i og dør af, men de får stadig spist en del især af krydderurterne. Får I allerede bær på hindbærbuskene i år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Og de er simpelthen så klamme de brune bæster. Har lært elias at sige : dumme snegle ad! :)

      Tror jeg må prøve det med øllet....

      Vi fik hindbærbuskene som stiklinger sidste år. Der bar de også bær, men meget få. Kun nok til at elias kunne spise et par stykker i ny og næ. I år har de allerede fordoblet sig og det ser mere lovende ud mht bærhøst. Det er efterårs hindbær og de bærer lækre bær lige til frosten sætter ind. De har vist også bedre egenskaber mht at undgå hindbærlarver. Kan absolut anbefales... Kommer du forbi århus giver jeg stiklinger;)

      Slet
    2. Du er sød-Jeg siger til hvis jeg kommer på 'Århuskanten':), det ville være super hyggeligt at 'arve' stiklinger:) Jeg har nogle, jeg slet ikke kan få igang..Klipper du dine ned, og hvis du gør hvor langt ned?

      Slet
    3. Du siger bare til :)

      Altså som sagt er mine efterårs hindbær. Jeg klipper dem ned i februar.... Alt skal helt ned til ca 15-20 cm over jorden. Efterårs hindbær bærer nemlig bær på de nye skud fra samme år.

      Hvis det er sommerhindbær du har skal du beskære de grene der har båret bær og lade de andre stå, sommerhindbær får nemlig bær på skuddene fra året før.

      Dermed er efterårshindbær jo klart nemmest da man ikke skal tænke på meget men bare klippe alt ned;)

      Lidt kompost og så en masse vand skal nok sætte gang i sagerne:)

      Håber i kan høste lidt bær trods alt.

      Slet
  2. Hvor kribler det bare i fingrene efter en have når jeg læser dine haveindlæg. Godt med deltidssygemelding, så du kan passe på dig selv og baby. Knus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Et hus er skønt bevares;) men en have altså.... Vi er så glade for vores. I kan bare glæde jer:)

      Fik valget mellem deltids eller heltids.... Vil jo helst have de sidste dage med, så det blev deltids. Heldigvis har jeg planlagt ferie før den egentlige barsel begynder, så det bliver jo begrænset med den sygemelding;)

      Sig endelig til når i har lyst til at besøge os i haven:)

      Kh

      Slet
    2. Vi vil rigtig gerne besøge jer engang i sommeren. Vi må lige skrives ved. Om ikke andet har jeg jo fri i august, men ellers har jeg også en hel juli med kids hjemme.

      Slet
  3. Kan anbefale at i tilføjer nogle wienbergsnegle til jeres have, da de spiser dræbersneglenes æg. Lækre billeder, elsker også at være haveejer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak tak. Var lige et smut forbi hos dig og så dine havebilleder, sikke en skøn have i har:)

      I går fandt jeg faktisk en wienbergsnegl i kartoffelbedet. Jeg klappede den pænt på huset og håbede den ville blive, men i dag var den væk igen. :(

      Slet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails