2. maj 2012

Ærteblomster... en farce!





Jeg synes at mig og ærteblomster efterhånden er en farce.
I flere år har jeg sået dem hvert forår, og de er bare aldrig blevet det flor af blomster som alle andre skriver om.
Sidste år havde jeg en hvid type som jeg prøvede at samle frø af...






Tror ikke det lykkedes.
I hvert fald endte jeg med efter 3 uger at smide alle avispapirspotterne ud i skoven...

I stedet købte jeg nogen frø til en staude-ærteblomst.
Hvis jeg nu klarede såning osv en gang for alle havde det jo været top!


Jeg såede 26 stk og satte potterne i drivhuset.
Og ventede....og ventede....
Faktisk gik der over 3 uger før der skete noget...

 


Nu er der 14 spinkle ærteblomstplanter som står i vindueskarmen og strækker sig efter lyset.
De ser noget anderledes ud end alm. lathyrus.

Håber virkelig at lykkedes denne gang!

Og her efter at jeg havde opgivet de sidste 12 potter kan jeg se at endnu 2 planter er på vej...
Måske jeg ikke skulle ha opgivet mine "hjemme-høstede" frø så hurtigt... må nok ud i skoven og lure;)

Håber i nyder det gode vejr.
Jeg haster hjem fra arbejde hver dag så jeg får så mange timer med sol i haven som muligt.
I går måtte vi helt droppe aftensmaden fordi vi havde så travlt derude!
Nu er der klart for at så gulerødder og cosmos.
Ærterne forspires i vindueskarmen og er allerede kommet op efter bare 3 dage.
Kartoflerne er hyppet 2. gang og snart må jeg nok bare lade planterne komme op i lyset.
Og så er valmuer og staudevalmuer begyndt at spire ude i bedene.... ahhh forår og varme.

7 kommentarer:

  1. Hmm... altså vi har altid lathyrus. Det er et ret så kært minde om min nu afdøde farfar. Han havde dem altid og når de var på besøg fik man altid en buket.
    Men vi putter vist egentlig "bare" frøene i jorden når det er varmt nok og så kommer de op. Så vidt jeg ved ikke nogen forspiring eller noget. Ja, hvis det er besværligt så gør vi det altså ikke rigtig herhjemme ;)

    KH

    SvarSlet
    Svar
    1. Sikke et dejligt minde om din farfar.

      Hmm ja jeg har godt tænk om det er mig der gør det mere besværligt end det egentlig er.. Haha:)
      Men som nyudklækket haveejer vil man jo bare gøre det så godt...

      Vil da lige overveje om ikke jeg skulle overveje jeres metode... Den frister i hvert fald frem for min:)

      Kh

      Slet
    2. Opdatering, min mor lader frøene ligge et døgns tid i vand inden hun bare putter dem i jorden. Det plejer at virke, men det med vandet er vist lidt vigtigt, så åbner skallen sig ligesom lidt lettere.

      Slet
  2. Hej Kathrine, Har fulgt din blog længe og er rørt af din lille drengs historie, nu er vi selv havnet på A4 med vores lille datter på 6 mdr - og har nu været indlagt i næsten 2 mdr. Det er hårdt, og oplever at set udefra er det svært for andre at sætte sig ind i hvor svært en situation det er, hvad man gennemgår af tanker og følelser omkring at ens barn er så alvorlig syg og hele processen omkring det. Har i også oplevet det?

    kh Ketty

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære ketty.

      Ja kan godt huske at du har kommenteret tidligere:)

      Er rigtig ked af at høre at jeres lille clara og I er endt på A4. Håber at clara er ok.... Må jeg spørge hvilken type kræft hun har?
      Jeg tror det altid vil føles som at andre slet ikke kan se hvordan vores situation er simpelthen fordi det er umuligt før man har mærket det på egen krop. Kan i hvert fald mærke at når jeg er sammen med andre forældre med kræftramte børn, så er der en ubevidst forståelse. Der er så mange ord man ikke behøver at sige, så mange ord der ikke skal forklares.
      Vi brugte psykologen der er tilknyttet A4 en del i starten. Senere kom vi på et "forældrekursus" arrangeret af foreningen for cancerramte børn. Der har været opfølgning med en rigtig dygtig psykolog her i århus... Helt gratis.
      Jeg ved der er pladser på det kursus der er planlagt i juni i odense. Ved godt det kan være uoverskueligt at skulle afsted, men for os gav det bare rigtig meget, også netop i forhold til det du skriver.

      Håber du kan bruge det. Du er altid velkommen til at skrive en mail til min private mail, se adressen på min profil.

      Blev virkelig rørt af din kommentar, håber du skriver tilbage til mig.

      Mange tanker til lille clara.

      Kh

      Slet
    2. Tak for tanker og svar.

      Det er en type der hedder Rhabdomyosarkom og forekommer normalt i hjernen, men Clara har det i halsen, derfor vi opdagede det, og det har trykket på hendes luftrør så vi var på intensiv i 14 dage først.

      Vi bruger A4 s psykolog en del, men vil da overveje forældre kursus i Odense også.

      I næste uge skal vi hjem for for gang og til at vænne os til en hverdag med ind-og-ud af A4 og spisetræning pga sonde og "motorik træning" for at indhente det "glemte".

      Slet
  3. Jeg vil tilsutte mig det ovenstående råd. Jeg har også altid bare lagt mine i blød i et glas vand i et døgnstid og så ned i jorden med dem udenfor på friland. De skal have noget at vokse op ad helt fra starten. Jeg plejer bare at bruge nogle pilegrene som jeg sætter i sådan en cirkel og binder sammen oppe for oven. Jeg vil mene du sagtens kan nå at starte nogen op på denne måde. Ja jeg har ihvertfald ikke fået mine ud af frøposen endnu, men det er nu nok ved at være på tide (:

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails