27. august 2012

Nyt betræk til voksi posen


Hold nu op jeg er faktisk lidt stolt!
Det lykkedes mig at sy et nyt betræk til vores voksi (eller egentlig er det jo en slee-bee vi har).
Vi købte den i sin tid på et loppemarked for, så vidt jeg husker, 80 kr.
Med 2 dyner og et helt fint betræk som dog aldrig helt har sluppet kælderlugten.
Vi fik aldrig rigtig brugt den så meget til Elias, men da vi nu venter en efterårsbaby tror jeg den kommer i brug nærmest fra dag 1. Derfor havde jeg lyst til at sy nyt betræk til den.

Stoffet blev købt for noget tid siden i stof og stil.
Valgte et lidt kraftigt møbelstof til yderstoffet og så helt almindeligt lagenlærred som foer.

Min mor blev advaret om at hele projektet nok ville ende hjemme hos hende.
Ligesom dengang da jeg fik den fantastiske ide at ombetrække en autostol!




Nu da jeg så havde nogen dage for mig selv blev jeg nødt til at gribe chancen.
Efter en del overspringshandlinger og skriven med lis på instagram endte det med at jeg kastede mig ud i det.
Havde ikke lyst til at ødelægge det gamle betræk, så det blev sådan så som så med at tegne af og klippe (med en babymave uge 35) men det lykkedes.
Dog er der overhovedet ikke taget hensyn til mønsteret på stoffet, det blev som det blev ;)
Tror det tog mig ca 11 (!) timer som dog ikke kun var ren syning men også en del hovedbrud over hvordan og hvorledes, inden betrækket var helt færdigt.





Men så er der heller ikke "sprunget over" nogen steder.
Der er syet knaphuller med forstærkning, løbegang, udskiftet snore på dynen, syet nye gjordbånd osv.



Lis havde advaret mig om at det krævede lidt at sy snorene fast. Det er nødvendigt med både lige ud og zigzag søm for at snorene både skal sidde fast og samtidig ikke trævle.
Jeg fandt dog en søm på min nye symaskine som hedder bikubesøm.
Et par gange frem og tilbage med den og så holdt det så godt som et fjeld;)



Og hjertet bankede lidt hurtigere end ellers da jeg nærmede mig afslutningen og jeg kunne se snoren blive kortere og kortere (og det var efter lukketid).
Men jeg klarede den med fin margin;)

Alt i alt blev det en helt ok oplevelse at sy betrækket selv. Slet ikke så svært som jeg troede, man skal bare kaste sig ud i det, og sørge for at ha en god symaskine.

Faktisk nåede jeg også at sy nyt betræk til legemadrassen inden mine drenge kom hjem, så der er blevet krydset rigtig meget af på to-do listen og vi begynder at blive klar til lillebrors ankomst.

apropo lillebror så snakkede jeg lidt med Elias om ham og brugte ordene lillebror og baby.... Elias kiggede bestemt på mig og sagde højt og tydeligt ISAK!
Vi har længe "smagt" på navnet og også fortalt Elias at lillebror skulle hedde Isak, så nu er det vist officielt at det er en Isak vi venter på;)

10 kommentarer:

  1. Hvor er det bare et fedt betræk til voksien og sejt gået:-)

    Og Isak er så sødt et navn:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak.

      Og ja vi synes også isak er sødt, men samtidig også et navn som jeg kan forestille mig en voksen mand ha (som han jo bliver engang) .

      En af mine veninder siger at man altid skal prøve at sætte titlen statsminister foran det navn man tænker på.... Så får det ligesom stået sin prøve;)

      Kh

      Slet
  2. Hvor er betrækker bare blevet lækkert. Jeg tror, at du bliver rigtig glad for posen her i efteråret og vinteren. Den er bare så smart i brug. Jeg havde en til min yngste datter (som nu er 15 år) og det var bare det bedste vi købte til hende. Dengang var de lige kommet frem.

    Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lille vi fik brugt den til elias var vi også rigtig glade for, så nu er det bare med at få den brugt til starten:)

      Og fedt at du selvom din datter nu er 15 stadig husker det som dit bedste køb, det siger da lidt!:)

      Kh

      Slet
  3. Hvor er det bare sejt Kathrine. Fedt at det lykkedes dig. Jeg har selv gået og fiflet med tanken om at skulle lave et nyt betræk til vores voxi. Men jeg har endnu ikke turdet kaste mig ud i det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Line:)

      Tror jeg havde det ligesom dig, men altså for at citere lis " så er det virkelig ikke svært, højest besværligt" ;)

      Og så bliver man bare så tilfreds og glad indeni når man er færdig.

      Gør det, gør det!

      Kh

      Slet
  4. Uha... Jeg går virkelig også rundt om den varme grød :) Der er købt stof og gjort klar, skal blot tage mig sammen og komme i gang med at tegne den lånte voksipose af!
    Den er virkelig blevet flot, fedt at du har fået lavet den UDEN at springe over nogle steder. Måske det er idag at jeg skal kaste mig ud i det og komme igang, sådan RIGTIG igang og ikke bare lade det blive inde i mit hoved :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uh det er bare at komme igang ;)
      Når først du har fået tegnet af og klippet er du ovre det værste. Og når du har fået syet yderstoffet (som hos mig i hvert fald var det med flest detaljer) så er det ligeud.

      Du bliver så glad for det bagefter.

      Jeg hepper på dig!:)

      kh

      Slet
  5. Jeg er skisme imponeret. Sejt gjort Kathrine!!! Og den der bikubesøm er da faktisk ret pæn oveni :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak:)

      Jeg er blevet lidt vild med bikubesømmen. Det er en elastisk søm, men fungerer også fint på de faste stoffer. Jeg brugte den også da jeg syede sengeranden hvor det lyseblå stof i bambus var meget levende. Et ombuk og en tur med bikubesøm, så var der en fast kant der var til at arbejde med.

      Og til voksi posen fungerede den rigtig godt som søm til at sy snorene fast med samtidig som den pynter:)

      Kh

      Slet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails