29. januar 2013

Isak's dåb


Hold da op nogen hektiske uger vi har haft.

Men nu er vi hjemme igen, og klar til lidt hverdag.

Søndag d. 20. havde vi barnedåb for Isak.




Selve dåben var i venø kirke, danmarks mindste kirke, så selvom vi ikke havde super mange gæster var kirken fuld ;)
Og på trods af at præsten næsten fik døbt ham espen (hvilket jo så måtte ha været espen junior) så fik indvendinger fra fadderne sørget for at Isak blev døbt Isak;)

Dåbskjolen er en arvekjole fra min side af familien. Min bror, mit og elias's navn og dåbsdato er broderet på den. Og nu også Isaks. Jeg synes den er så fin og en dejlig tradition.

(Jeg ved at jeg har taget billeder af Isaks navn på kjolen men kan ikke finde dem.... var det mon med onkels kamera?)





Da vi skulle direkte fra dåb på skiferie var der hverken tid eller plads til den store udsmykning. (Vi holdt festen hjemme hos min bror og hans kæreste så alt skulle med i bilen).
Pynten blev pompom'er i silkepapir, små trådkugler på bordet og lys og blomster.





Til drengebarnedåb skal blomsterne jo være blå.
Jeg fandt nogen fine blå tidselblomster.




Elias var helt med på at vi skulle ha fest for Isak.
Dagen før var han med til at slagte grisen som vi spiste (kort-rejst-mad i bogstaveligste forstand!)
og på selve dagen drak han cola af shotglas og optrådte stolt med sangene vi har lært til gymnastik og gangnam style fra you tube.
Ret heldigt at herren var tilfreds for dagen før var det ikke helt populært da tante anne skulle ud og drikke drinks uden ham;)
Og ret heldigt at lillebror (som jo egentlig var festens midtpunkt) sov hele dagen i barnevognen og ikke skulle deles rampelys med.




Isak fik så mange fine gaver.

Bla. bunad sølv (ikke for tidligt at begynde at samle sølv til den norske folkedragt) og ske og gaffel i sølv.





Happy lights.
Han fik både en i helt hvid og en i støvede blå farver. 
Den farvede kæde virkede dog ikke, så den må byttes (og det fandt jeg ud af da jeg havde bakset 35 små bolde på!)



Han fik rigtig mange spisesæt.
Vi vil ikke bytte nogen af dem, for Elias er vild med de tallerkner han fik til hans dåb og bruger dem dagligt. Fint med flere sæt.
Bla. fik han kop og tallerken fra designletters.

Og jeg tror jeg bliver nødt til at købe en "E" kop til Elias...

derudover en skøøøn dundyne, pengegaver mm





Hovedretten nåede jeg aldrig at tage billede af da vi var helt vildt sultne. Men vi fik gris (både helstegt og pulled pork) med små venø-rollinge-kartofler, grønkålssalat, coleslaw, grøn salat, flute og dressing.

Til dessert er der i Norge tradition for sammenskudskagebord.
Dejligt nemt, og såååå godt.







Ostekage med jordbær, pavlova med passion og granatæble, kransekage, smultringe, lefse, cookies
uuuuhhhhm!






Vi havde en dejlig dag.
Tusind tak til alle jer der rejste den lange vej (både i danmark og fra Norge) og tusind tak for gaver til den lille dreng.

Og ikke mindst tak til Lene i køkkenet og onkel og tante der lagde hus til gildet.

7 kommentarer:

  1. Skønne billeder fra en dejlig dag! Elsker traditioner omkring dåbskjoler - vi har en i min familie hvor der er broderet navne på helt fra 1950 - det er sjovt med en kjole fyldt med historie og gode minder!

    SvarSlet
  2. Dejligt I havde en god dag! Det kagebord ser fantastisk ud, skøn tradition :)

    SvarSlet
  3. Lækre børn og lækre kager, lige noget for mig:)

    SvarSlet
  4. Dejlige billeder - og sikke mange dejlige gaver.
    Tillykke med dåben :-)

    SvarSlet
  5. Fine billeder, søde børn og lækre gaver! Stort tillykke med dåben!

    Må msn spørge - hvorfor Venø? Har I nogen tilknytning dertil? Jeg kommer jo selv fra Thy, men har mærkværdige nok aldrig været på Venø, det må på årets to-do

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :)

      Jeg tror ikke du har set mit svar fra da jeg lavede indlægget om invitationerne til dåben. Der kan du læse om vores tilknytning til venø... Som nu har fået endnu et punkt:)

      Kh

      Slet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails