9. august 2010

Pelargonie afliggere/stiklinger

Jeg har fået nogen afliggere af svigermors fine pelargonie. De har stået i vand, og stået i vand, og stået i vand og ikke en rod kom der frem.... Her i week-enden var vi så i vestjylland til familiefest og her kom min tante med nogen fif til hvordan mine afliggere skal "lykkedes" og jeg kan få nogen fine planter.



Sådan her skal det ikke se ud ;)
Man skal tage et topskud fra den plante man vil ha' en afligger fra. Her efter skal man tage alle blomsterskud af og lave et skråt snit ca 7 cm nede. Afliggeren sættes i vand og skal plejes som en alm plante, dvs vandet skiftes regelmæssigt og alle visne blade knipses af. Det kan godt tage lang tid (op til 3 uger) inden der begynder at komme spirer, men når de dukker frem er det bare at plante de små afliggere i en lille potte så rødderne "ikke farer vild" og så hellere plante dem ud i større potter efterhånden. Når planten begynder at sætte nye lange ranglede skud og blomster skal man være hård og knipse dem af, så ender man til sidst med en flot tæt plante.



Så nu har jeg fået ordnet mine afliggere og håber af svigermors bliver lige så fine som dem jeg fik af min pelargonie-tante :)


1 kommentar:

  1. Takk for tipset..... Jeg googlet og fant svaret her hos deg. Da er det bare til å gå i gang.....

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails