3. november 2012

Barsel


Så blev det november.
Dagene flyver stadig af sted.
Det gode ved at få nr 2 er at der ikke er tid til at sidde og irritere sig over at man ikke har tid til sig selv fordi der allerede er den førstefødte til at bruge alle ledige sekunder;)

Vi er kommet igennem hvad vi tror var det første tigerspring.
Det er her hvor baby pludselig kan se længere end 20-30 cm og verden lige pludselig er meeeeeget stor.

For at være helt ærlig så har det været liiidt hårdt.... skal jo lige vænne os til at han ikke bare sover hele tiden;)
Men jeg har haft dagene fyldt godt ud så selvom de har været hårde er de gået hurtigt og jeg har fået gjort nogen ting og set nogen mennesker i stedet for at sidde herhjemme og bare syntes det var træls at være på barsel.




Barsel... er også lig med skønne gåture i skoven.


Isak blev 6 uger i går, dermed nærmer fristen for hvornår jeg skal melde hvordan jeg vil holde min barsel sig frygteligt hurtigt.
Jeg er lidt i tvivl...

Vil det være smart at gemme noget af barslen.
Kan man overhovedet bruge det man har gemt hvis man bor i udlandet?
Hvordan passer det med job? Vil jo gerne tilbage i den praksis jeg gik på barsel fra.
Og vil jeg overhovedet synes at det bliver ved med at være skønt i så laaaaang tid?
Havde jo kun 7 måneder med Elias....
Hmmm det bliver næste uges projekt at få styr på det!

Samtidig er vi meget spændte på hvordan vinteren kommer til at forløbe
I går var vi alle hos lægen og blev vaccineret imod influenza.
Termometeret bliver brugt flittigt og temperaturen har nogen gange nu været stigende...
Godt det er den sidste vinter med kemo!


Bonus info: der findes en app om tigerspringene. Søg på "vidunderlige uger". Den koster omkring de 40 kroner, men er super god hvis man ikke har bogen.
Og så fortæller den selv når barnet nærmer sig det næste spring, hvad tegnene er, hvordan du kan hjælpe dit barn igennem osv.

7 kommentarer:

  1. Først og fremmest så håber jeg, at I slipper nådigt denne vinter for forkølelser og influenza!

    Jeg kan ikke guide dig med hensyn til barslen, men bare fortælle om vores valg. Jeg holdt al min barsel, mens Morten snuppede 4 uger hjemme med os delt hen over året. Og jeg startede på arbejde, da Luna Marie var 10 måneder. Det var passende for os alle. Samtidigt valgte jeg at bruge min restferie på at holde en ugentligt fridag i 6 måneder. Det var fantastisk at kunne starte lidt blidt ud, og jeg har aldrig fortrudt et sekund, at vi tog det valg.

    Håber at se dig i eftermiddag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for inspiration. Ej restferie har jeg slet ikke tænkt på. Og det er noget med at man også har omsorgsdage også ikke?

      Må hellere tage ned på hr kontoret og få hjælp til at få udfyldt det hele rigtigt:)

      Jeg har desværre måttet melde afbud til i eftermiddag:(

      Kh

      Slet
    2. Altså, jeg har 2 omsorgsdage pr. barn pr. kalenderår. Og jeg har det også for det år, hvor barnet er født. Jeg er offentligt ansat, og den kategori hører du vel også under?

      Slet
  2. Skønt beskrevet - det var en fornøjelse at læse - er selv på barsel - har termin 12. Nov. så jeg har ikke engang en at være på barsel med :)
    Men sundt at læse de vise ord fra en anden gangs mor - så tak for det ;)
    VH

    Margit fra Creative Tail

    SvarSlet
  3. Forstår godt alle dine tanker Kathrine. Det kan være svært at vide hvad der er den bedste løsning på sigt. Jeg havde al barslen med Alberte og endte med at gå hjemme med hende til hun var 15 mdr. Vi kunne ikke få plads i institution og så fik jeg bare forlænget barsel. Mange sagde til mig at det måtte da være kedelig. Men jeg er glad for det, og endnu mere nu hvor hun måske bliver den eneste. Det svar kan du nok ik rigtig bruge til så meget, men i hvert fald kan tiden måske virke lang nu men om 5 år ser du kun tilbage på det som en god tid :-)

    SvarSlet
  4. Åh, det er en svær beslutning. Jeg kan godt huske, jeg var rigtig meget i tvivl.
    Det endte med, at jeg tog 10 måneders barsel. C var jo "jobsøgende" det meste af tiden, så det blev ikke aktuelt, at han skulle tage noget (hvilket han helt sikkert havde gjort, hvis han havde haft et arbejde).
    Jeg synes måske, de 10 måneder er lige i underkanten. Men E var nu egentlig ret klar til at komme i vuggestue, men han er også ret glad, vild og udadvendt og det kan man jo ikke vide, når de er 8 måneder.
    Næste gang tror jeg, jeg vil tage ca. et år. Og så (i den ideelle verden), have en fridag om ugen i måske et halvt år, hvis det på nogen måde kan lade sig gøre (overskydende ferie, restbarsel). Min drøm ville være noget med 30 timer om ugen det første år efter barslen, men jeg har indtryk af, at det er svært i vores fag...

    SvarSlet
  5. Der er 18 mdr imellem vores børn, så jeg nåede 5 mdrs arbejde med vuggestuestrejke imellem nr 1 og 2 og den yngste startede i vuggestue da hun var godt 6 mdr. Vi flyttede måneden efter og jeg havde brug for tiden til at pakke. Så da.hun var næsten 8 mdr og begge børn startet i ny institution begyndte jeg på arbejde 4 dage om ugen og brugte resten af barslen på at havde den fridag. Jeg skal samtidig sige at det gav mig energi at gå på arbejde iht at være hjemme og altid på med børnenes behov så det var godt for mig at få et frirum. Det vigtigste er at i finder en form der kan hænge sammen med hverdagen.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails