11. april 2010

Aerteblomster

Så har jeg fået sået! I år skal vi nemlig ha ærteblomster på altanen.
Sidste år havde vi kornblomster men de "fyldte" ligesom ikke så meget, så nu prøver vi med ærteblomster. Normalt bliver ærteblomsterne vist ret høje, men jeg fandt en type som bliver 50 cm ca, perfekt til altanen. De bliver hvide, røde, rosa og lillae.

Det er første gang at jeg skal så noget som skal forspire, så nu må vi jo se hvordan det går.
Jeg har lavet små potter af avispapir, så slipper jeg for at tage planten ud af potten, for den opløser sig selv når den kommer i jorden.
Jeg har også sået i nogle børnemadsglas, måske de fungerer som et mini drivhus? Vi må se hvilke planter der bliver finest (et lille eksperimentelt forsøg må der til, man er vel akademiker? ;))

Jeg lavede avispapir-potterne ved at tage en side, folde den på langs og så rulle den rundt om et børnemadsglas og folde sammen i bunden, fæstet med et stykke tape (som jeg jo så selvfølgelig fjerner inden de kommer i jorden).

Jeg havde overvejet at købe denne dims som er til at lave potter med, men det gik jo fint på den primitive måde:)





Frøene blev lagt i vand 1 1/2 døgn inden jeg såede. Claus dalby har et fint indlæg på sin blog hvor han bla har en guide til såning af ærteblomster, og nogle fiiiiine billeder.




Og så er der sået. Elias synes det var noget underligt noget med jord og vand i vindueskarmen. (Som i kan se har jeg stillet potterne i en zinkbakke, de er nemlig ikke helt tætte)
Nu glæder vi os til at det begynder at spire og gro.





Persillen er allerede kommet med de første kimblade.

Måske ER det allerede forår?





2 kommentarer:

  1. Jeg havde faktisk også tænkt på ærteblomster, men synes alligevel alt det forarbejde var for meget at overskue for sådan en dovn jas som mig...men det virker til, at du har styr over det! Bliver spændende at se, når de spirer :)

    SvarSlet
  2. Jeg tror jeg har sået rigeligt til min lille altan så mon ikke der kan falde nogen planter af til dig? :)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails