29. april 2010

Ribstrikket t-shirt

Så er jeg blevet færdig med den ribstrikkede t-shirt til Elias.





Jeg strikkede den med pinde nr. 4 og brugte 1 1/2 nøgle babyuld. En meget økonomisk trøje må man sige:)
Jeg lavede lidt modifikationer i opskriften. Bla. strikkede jeg rundt og rundt så jeg slap for sidesømme, jeg strikkede selve bolen lidt længere så jeg er sikker på at den ikke bliver for kort til elias sådan lige med det samme og så lavede jeg en slids ved skulderen med knap-lukning, så trøjen kan komme over hans store hoved:)





Her er opskriften på str 1 1/2 år sådan som jeg strikkede den:
strikkefasthed: 16 m måler 5 cm
Bol: Læg 164 m op på pinde nr 3 og strik 2,5 cm vrangbord (1 r, 1 vr). Skift til pinde nr 4 og strik videre i vrangbord til arbejdet måler 24 cm. Strik herefter forside og bagside for sig.
Forsiden: strikkes over 82 m. Strik 3 cm vrangbord og luk herefter de 18 midterste masker af. Strik de to skulder sider hver for sig idet der strikkes 2 m sammen på hver pind på halssiden indtil der er 22 masker tilbage. Fortsæt lige op til arbejdet måler 32 cm. Luk af
Strik bagsiden på samme måde.
Sy skulder sømmene sammen men lad ca 3 cm stå åben på den ene halsside.
Ærmer: Tag 54 m op fra retsiden af ærmegabet og strik med pinde nr 4: 3,5 cm vrangbord. Skift herefter til pinde nr 3 og videre i vrangbord til ærmet måler 6 cm. Luk af.
Strik det andet ærme på samme måde.
Hals: Tag ca 96 masker op fra retsiden af halskanten med pinde nr 3 og strik ca 2 cm vrangbord, luk af.
Lav til sidst små lykker til at lukke om knapperne (jeg brugte en hæklenål og hæklede luftmasker til det passede), og sy knapperne i.

5 kommentarer:

  1. Åh, hvor er den skøn! Den er hermed tilføjet min efterhånden aalt for lange og fuldstændig uoverskuelige to-do liste ;)

    God weekend :)

    SvarSlet
  2. Så fin den ble!! Og superfin farge:)

    SvarSlet
  3. tusinn takk siren, å igjen er jeg veldig takknemmelig over at du delte oppskriften. Håper det er greit for deg at jeg la ut oppskriften her på bloggen å?

    SvarSlet
  4. Hvor er den fin! Hvor lang var den rundpind. 60cm? Og skal der virkelig ikke mere end 75 gram uld fx alpaca til at lave den? Godt nytår

    SvarSlet
  5. Godt nytår:)

    Uh jeg ved ikke hvor lang rundpind der skal til da jeg altid strikker med en løkke teknik som gør at længden er ligemeget. Søg evt på strik magisk løkke.

    Jeg brugte kun 75 gram babyuld med strikkefasthed som passer til pind nr 4....

    Kh

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails